Information til pusteren.

Information til pusteren.

Vær tilstede under hele kurset.

Beslut dig for at deltage i alle/begge sessionerne, samt gennemgangen af oplevelserne for at støtte dine medkursister, din partner og dig selv.

Om at vælge en partner.

Overvej om du kan se bort fra, at der måske er en du kender, som du gerne vil eller måske ikke vil være sammen med, således du kan koncentrere dig helt om din egen proces.

Mad og drikke.

Vi vil opfordre dig til at spise let eller at faste helt inden sessionen, da der er lettere adgang til ændrede bevisthedstilstande på tom mave. Medbring din egen plastikflaske med vand. Alkohol aftenen forinden kan også besværliggøre tilgangen til andre bevidsthedsniveauer.

Tøj og div. tilbehør.

Tag løstsiddende tøj på. Undgå smykker, briller, ure, kontaktlinser og gebis.

Medbring dit eget lagen og et tæppe.

Nogle kan godt lide at have bind for øjnene, så har du sovebriller, er det en god idé at tage dem med.

Kom tidligt.

Det er godt at starte i en afslappet stemming.

Toilet.

Orientér dig om hvor toilettet er. Besørg inden sessionen. Hvis du skal under sessionen, er det bedre at få det gjort, end at lade dig forstyrre af det. Din sitter vil følge dig og du kan stadig fortsætte med at ånde dybere og hurtigere under besøget.

At forlade lokalet.

Det er ikke tilrådeligt at gå midt under sessionen. Hvis du føler, at du bliver nødt til at gå, så tjeck med en af lederne. Hvis du går, så lad din sitter gå med dig. Man er ofte mere omtumlet, end man lige tror.

Kommunikation.

Brug så få ord som muligt under sessionen, helst ingen, da et kan virke forstyrrende for naboen. Aftal nogle tegn med din partner som du kan give.

Hvis du går lidt i stå med vejrtræningen, aftal med din partner hvorvidt du ønsker at blive mindet om åndedrættet, eller om du ønsker at blive ladet i fred.

Fortæl bade din partner og lederne om dine fysiske og psykiske skavanker. Dette er vigtigt for os at vide, hvis du vil arbejde mere kropsligt i den sidste del af sessionen. Informér ligeledes om, hvis du har svært ved at blive rørt visse steder, eller hvis du har været udsat for overgreb.

STOP.

Dette er kodeordet for at få din sitter eller lederne til at stoppe kropsarbejdet med dig. STOP vil altid blive respekteret.

Sessionens indhold:

Du behøver ikke at få noget til at ske. Det sker helt af sig selv, hvis bare du lader dig overraske af dine sanser og din krop. Hvis du føler du sidder fast og tænker for meget, focuser da på kroppen, åndedrættet eller musikken. Hvis du begynder at analysere på musikken, lad da lyden passere igennem din krop og fokusér igen på dit åndedræt. Hvis du mærker en følelse, f.eks. vrede som tilsynelsdende skyldes noget ydre…eksempelvis musikken eller noget der sker i rummet, så mærk stemningen i kroppen. Tag forstyrrelsen med som en del af processen og ånd ind i emotionen.

Bevægelser.

Pga. din og andres sikkerhed vil vi bede dig om, så vidt det er muligt at blive liggende på madrassen. Det er helt i orden at bevæge sig volsomt. Din sitter vil sørge for at du eller andre ikke kommer til skade. Så der er ingen grund til at hæmme din spontanitet.

Afslutning.

Det er meget forskelligt, hvornår man er færdig. Du mærker det selv. Når du er klar til at gå, skal du tjecke med en af lederne, før du forlader rummet.

Selv om det er fristende, at fortælle din sitter om dine oplevelser, så vær sød at tage hensyn til de, der stadig er igang. Sørg for at del dine oplevelser grundigt med din partner…men først efter du har tegnet din mandala.

Mandala tegning.

Som hjælp til integration af oplevelsen anbefaler vi at tegne en mandala, dvs man tegner sessionens væsentlige oplevelse(r) i en cirkel på et stykke papir – virker integrerende. Det handler IKKE om det kunstneriske udtryk. Vær venligst stille I tegnerummet for at støtte den nødvendige koncentration, som behøves for at tegne.

Sharing.

Man deler sessionens oplevelser siddende i en cirkel

Reklamer